2023年8月9日水曜日

Monster

Monster

A drama film. 126 minutes. Released in 2023. Directed by Hirokazu Kore-eda. Written by Yuji Sakamoto. Sakura Ando, Eita Nagayama and Soya Kurokawa mainly performed. The winner of screenplay prize at Cannes Film Festival.

It depicted the unusual life of an elementary school from the point of view of the mother of a student, a teacher and two students respectively.

I was kind of stunned and felt that Cannes liked it when the two boys show their true intentions in the last half after I enjoyed watching how the story goes thinking that it was natural that each person has its own point of view and doing why people, who used to be children, forget children's hearts. I was also disappointed because it depended differently from my expectations. Although the script wonderfully told me the case and let me think anew that I would stop prejudicing other persons in the latter half of it, yet the story did not impress me so much.

I have seen eight Kore-eda films. Still Walking and Our Little Sisters intrigued me, however, Nobody Knows, the winner of Best Actor Award at Canne Film Festival, and Shoplifters, the winner of Golden Palm at Canne, did not touch me so much, though their ideas were brilliant. The film Monster, the winner of Best Screenplay, was the same. Perhaps I do not like his ambitious films so much.

怪物

『怪物』

ドラマ映画。126分。2023年公開。是枝裕和監督作。坂本裕二脚本。安藤サクラ、永山瑛太、黒川想矢出演作。カンヌ映画祭脚本賞受賞。

生徒の母親、教師、二人の生徒のそれぞれの視点で描かれたとある小学校の非日常。

それぞれにそれぞれの視点があるのは当たり前、と思いつつ、また、元子供なのになぜ大人たちは子供の心を忘れてしまうのだろう、と思いながら物語の推移を楽しんでいたが、後半に差し掛かって少年たちの本音が見え始めた時、え?そっち?これがカンヌの好み?と思ってしまった。自分が予想していなかった展開に落胆もした。そして、後半から話の原因が分かるその脚本は素晴らしいと思ったし、他人を偏見の目で見るのは止めようと改めて思ったが、そのドラマ自体はそれほど心に響かなかった。

是枝監督作はこれまでに8本観賞。面白いと感じたのは『歩いても 歩いても』と『海街diary』。カンヌ映画祭主演男優賞を受賞した『誰も知らない』やパルムドールを受賞した『万引き家族』では、アイデアは素晴らしいと思ったが、感動しなかった。こんなもんか、と思った。そして、脚本賞を受賞した本作も同様だ。どうやら、私は彼の野心的な作品はそれほど好きではないようだ。

2023年8月2日水曜日

Aftersun

Aftersun

A drama film. 101 minutes. Released in 2022. Directed by Charlotte Wells. Starring Paul Mescal and Frankie Corio.

The memories of a 30-year-old father and his 11-year-old daughter who spent a summer at a resort.

I thought that it was like Somewhere, in which Elle Fanning acted, by the middle but I sit up straight feeling that I seriously must watch it when the father starts to run toward the sea at night. I felt bittersweet watching the father saying goodbye to his daughter and how the daughter remembers it when she becomes an adult. I also could not get out of the seat for a while after the credits ended. Afterwards, I somehow wanted to watch it again at a theater and do it around ten days after. My heart was wrung by the father jovially dancing to Under Pressure by David Bowie and Queen, the daughter charmingly clowning around at an airport and the daughter remembering it twenty years later. I was fascinated again.

After seeing it, I knew that the director, Charlotte Wells, filmed it based on her private experience. I was deeply impressed with it. An excellent work.

アフターサン

『アフターサン』

ドラマ映画。101分。2022年公開作。シャーロット・ウェルズ監督作。ポール・メスカルとフランキー・コリオのW主演。

30歳の父親と11歳の娘の避暑地における一夏の想い出。

初観賞時の前半までは、エル・ファニングが出ていた『SOMEWHERE』みたいな映画だな、と思っていたが、父親が夜の海に駆けだす場面で、これは少し違うな、と感じて襟を正した。ラストのお別れと、その光景を思い出していた、大人になった娘の姿に切なくなり、エンドロールが終わってもしばらく席を立てなかった。その後、どうしてももう一度観たくて約10日後に再観覧。終盤に流れ出すクイーンとデヴィッド・ボウイの合作曲「アンダー・プレッシャー」に合わせて楽しそうに踊る父、空港で無邪気におどけ続ける娘、そして、それを回想している20年後の娘の姿に胸が締め付けられた。再び心を持っていかれた。

観覧後、本作がシャーロット・ウェルズ監督の個人的な経験を元に製作された事を知り、深く感銘。秀作。

2023年7月31日月曜日

Fast X

Fast X

An action movie. 141 minutes. Released in 2023. Directed by Louis Leterrier. Starring Vin Diesel. Michelle Rodriguez and Charlize Theron acted.

Although the previous film entertained me when I saw it at a theater, yet it was boring when I did it on the television set, so I thought that I would stop to watch the Fast series. However, I was dying to see it when I knew that the new flick was released and I went to a theater. It was fun after all. The movies are what I must watch at a theater. Vin Diesel, Michelle Rodriguez and the villain Jason Momoa were wonderful. Moreover, Charlize Theron's action was brilliant.

The characters who seemed to die reappears in the series, so I suspect that the mother of Dominic's son would return with The Rock in the next one. The series like a festival. 

ワイルド・スピード 第10作

『ワイルド・スピード/ファイヤーブースト』

アクション映画。141分。2023年公開作。ルイ・レテリエ監督作。ヴィン・ディーゼル主演。ミシェル・ロドリゲス、シャーリーズ・セロン共演。

観覧した前作は面白かったが、TVで放映された時はつまらなく感じたので、『ワイルド・スピード』シリーズはもう卒業かな、と思ったが、本作が公開されると、やはり、どうしても気になって映画館に足を運んだ。そして、やはり面白かった。映画館で観る映画だ。今回は、ヴィン・ディーゼル、ミシェル・ロドリゲス、そして、敵役のジェイソン・モモアがカッコよかったが、シャーリーズ・セロンのアクションも面白かった。

死んだと思っていたキャラがよく再登場する作風なので、ドムの息子の母親も次作でロック様とともに再登場するのではと邪推している、お祭りのようなシリーズ。

2023年7月27日木曜日

Tár

Tár

A drama film. 158 minutes. Released in 2022. Directed and written by Todd field. Starring Cate Blanchett.

It follows Lydia Tár, the first female chief conductor of the Berlin Philharmonic and a composer.

I do not know much about classical music, so I could not understand some of the lines, however, I watched it twice at a theater because it is really entertaining. Cate Blanchett had a lot of mature female charm and appeared from the beginning to the end. The flick has many of the quiet scenes, however, I was fascinated by not only her but also the overall good atmosphere.

A conductor of an orchestra needs to be kind of arrogant. A female one struggling in a man's world does to be more. Lydia's arrogance seems to be proper but causes a tragedy. That makes a media circus and makes people bash her on the Internet. Lydia becomes isolated and loses herself. Her sociability is not perfect, so she might have responsibility. All the same, I was drawn by her humanity and thought that the society and people who must support her was disgraceful because they overreacted the remarks on the Net. Furthermore, I felt that her friends' jealousy and betrayal were unsightly. Then I was encouraged by how she continues to live with music after that.

Cate Blanchett sincerely gave a wonderful performance as Lydia Tár as if she was possessed. She seemed to perfectly devote herself to the role, so I understand that she implied her retirement after the filming feeling that she thought that she cannot play better than that.

The wonderful flick was filled with her attraction as not only an actor but also a woman.

TAR/ター

TAR/ター』

ドラマ映画。158分。2022年公開作。トッド・フィールド脚本・監督作。ケイト・ブランシェット主演。

ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団の女性初の首席指揮者であり作曲家でもある、リディア・ターの音楽家としての生き様が描かれている。

クラシックに詳しくないのでよく分からない言葉が多かったが、すごく面白くて、劇場で2回観覧した。リディアを演じた大人の女性の魅力たっぷりのケイト・ブランシェットが終始画面に登場。静かな場面が多くて、主演の彼女だけでなく、その全体的な雰囲気の良さにも魅せられた。

数十人の楽団を率いる指揮者にはある程度の傲慢さは必要だ。男社会で闘っている女性だったらなおさらだ。リディアの傲慢さもまた妥当に思えたが、それがある悲劇を生む。その事件がマスメディアやネット上でセンセーショナルに扱われ、彼女はバッシングを受けて孤独になって自分を見失う。完璧な社交性を持ち合わせていなかったリディアにも責任があるかもだが、私は、そんな彼女の人間臭さにも惹かれて、ネット上の言葉に過剰に反応する社会や彼女を支えるべき人たちの嫉妬や裏切りがとても醜く感じられた。そして、その後も音楽とともに生き続けた彼女の姿からは元気をもらった。

ケイト・ブランシェットが憑依しているかのごとくリディア・ターを真摯に好演。役柄に心身ともに没頭していたように感じたので、撮影後に引退をほのめかしたという話も、もうあれ以上の演技は出来ないと感じたのだろうと思えて、理解できた。

彼女の、俳優として、というよりも、女性としての魅力が詰まった、素晴らしい作品。

2023年6月21日水曜日

Moonage Daydream

Moonage Daydream

A documentary film. Released in 2022. 140 minutes. Directed by Brett Morgen. I saw it twice in the Imax theater of Toho Cinemas Nagareyama Ootakanomori and at Kinema Junpo Theater.

It depicts the life of the rock musician David Bowie mainly using his own music and words.

Bowie wearing an exotic and fashionable costume in the seventies had looked strange to me, for I had thought that girlish boys had mental disease when I was little. However, the documentary told me the fact that he actually had come out as bisexual and been struggling with social prejudice in those days. I got impressed that he was not only just a rock star but also a person of character. Honestly, I had been not interested in David Bowie until several years ago because I love rock bands like The Rolling Stones, Sex Pistols and Oasis better than solo artists. All the same, I had had his albums Let's Dance and Tonight. The duet "Tonight" with Tina Turner, who passed away last month, was my most favorite among the two albums. I had also thought that "Blue Jean" with a good beat was a signature piece for him for a long time. Although I did not listen to Let's Dance so many times because I did not like the singles "Let's Dance" and "Tonight" cut from the album, yet I regretted that I underestimated the album because though it was rather late, I realized the first song "Modern Love" was really awesome when I listened to it in the film Frances Ha which I watched several years ago. Then I was moved by the wonderful song "'Heroes'" at the end of the movie Jojo Rabbit that I saw at a theater. Afterward, I knew that the song was playing a part in the collapse of the Berlin Wall. I have listened to his other songs since then. His impression has increasingly changed in recent years, so the documentary was perfectly suitable for me.

Tears dropped from my eyes hearing the introduction of "'Heroes'" during watching it. His fans were mostly fashionable and cool. They looked like Bowie's alter ego. How they adored him told me how great Bowie was to them, so I felt ashamed that I could not realize how brilliant he was for a long time.

Moreover, I was pleased as a Japanese when I knew that as well as John Lennon and Freddie Mercury, he liked Japan.

It is a masterpiece of the documentary genre and filled with the cham of David Bowie as not only a performer like a singer and actor but also a human.

 

デヴィッド・ボウイ ムーンエイジ・デイドリーム

 『デヴィッド・ボウイ ムーンエイジ・デイドリーム』

ドキュメンタリー映画。2022年公開。140分。ブレット・モーゲン監督作。TOHOシネマズ 流山おおたかの森のIMAXで初観覧。キネマ旬報シアターにて再観覧。

ロック・ミュージシャン、デヴィッド・ボウイの生涯が主に彼自身の言葉と音楽で語られている。

70年代の派手なファッションに身を包んだ彼は、ゲイが精神病だと思っていた、無知だった子供の私には奇異に映っていた。だが、彼が、当時、バイセクシャルである事を公表して社会の偏見と闘っていた事を本作で知り、彼がただの有名ロック・ミュージシャンではなく人格者だったことに感銘を受けた。ストーンズ、ピストルズ、オアシスといったロックバンドが好きなので、実は、数年前まで、ソロ・アーティストだったデヴィッド・ボウイにはあまり関心が無かった。それでも彼のアルバム『レッツ・ダンス』と『トゥナイト』は持っていた。その中で一番好きだった曲は、先月お亡くなりになったティナ・ターナーさんとのデュエット「トゥナイト」。そして、長い間、ノリのいい「ブルー・ジーン」が彼の代表曲だと思っていた。『レッツ・ダンス』に関しては、シングルカットされた同名曲と「チャイナ・ガール」が好きではなかったので、あまり聴いていなかったが、数年前に観賞した映画『フランシス・ハ』で使われていた一曲目の「モダン・ラブ」が凄くカッコいいことに遅まきながら気づいて、『レッツ・ダンス』を軽んじていた事を後悔した。その後、映画館で観た『ジョジョ・ラビット』のエンディング曲、「ヒーローズ」の素晴らしさにも感動。その曲がベルリンの壁崩壊に一役買っていたことも後で知って、彼の他の曲も聴き始め、彼への印象が大きく変わっていた昨今だったので、本作は、そんな私にはうってつけだった。

観覧中に涙したのは「ヒーローズ」のイントロが流れ出した時。彼のファンもまた皆ファッショナブルでカッコよくって、なんだかボウイの分身のように感じた。彼らの彼への崇拝ぶりは、彼の存在が彼らにとっていかに大きいのかを物語っていて、なぜ、長い間、彼の凄さに気づけなかったのかと改めて恥ずかしくなった。

また、ジョン・レノンやフレディ・マーキュリーと同じく、彼が日本に好感を持っていた事は、日本人として嬉しかった。

デヴィッド・ボウイの、歌手や役者といったパフォーマーとしてだけではなく、人としての魅力が詰まったドキュメンタリー映画の傑作。